Prosjektansvarlig Ottar Nygård og prosjektleder Randi P. Humborstad er fornøyde med signalene de fikk fra sentrale politikere under Stad skipstunnel-konferansen om bord i MS Nordlys

Stad skipstunnel-konferansen om bord i Hurtigruta MS Nordlys 13.-14. november var en stor suksess med gode foredragsholdere og 88 deltakere som ønsket å høre mer om Stad skipstunnel-prosjektet og være med på den spennende seilasen over Stadhavet. Konferansen var preget av optimisme og stor tro på Stad skipstunnel vil bli realisert, spørsmålet er bare når man kan starte byggingen av tunnelen. Blant deltakerne var sentrale politikere, næringslivsledere, folk fra Kystverket, interesseorganisasjoner, havnene, reiselivsnæringen og pressefolk.  Det var knyttet stor spenning til hva slags vær vi ville få på seilasen over Stadhavet, men det var nokså uvanlig i november helt blikkstille hav på Stadhavet denne morgenen. Direktør i Hurtigbåtforbundet Ottar J. Aare kunne imidlertid fortelle om hvordan det er å fredes på Stadhavet i dårlig vær og guidet oss trygt forbi dette fryktede havstykket. Losen Hans Lennart Sævik fortsatte med å fortelle om dramatiske opplevelser han har hatt i dette området og den respekten en los må ha for havet. Innlegget hans gjorde inntrykk på forsamlingen.

Sentrale politikere som har engasjert seg i Stad skipstunnel-prosjektet,  tidligere fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen og Liv Signe Navarsete holdt også innlegg på konferansen. LO-lederen Gerd Kristiansen måtte dessverre melde forfall i siste liten pga. streik i LO-forbundene, men stedfortredende informasjonssjef Øivind T. Hansen kunne fortelle om LO sitt mangeårige engasjement for Stad skipstunnel. I tillegg kunne statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen, fortelle om sitt første møte med prosjektgruppa for Stad skipstunnel og oppfordret oss til å fortsette det gode arbeidet og holde trykket oppe og være på dagsorden.

Prosjektleder i Kystverket, Terje Andreassen, kunne fortelle om Kystverket sitt arbeid med Stad skipstunnel-prosjektet og hva som gjenstår av planleggingsarbeid før man kan sette i gang med bygging av tunnelen. Siv. øk. Dr.ing. Prosjektdirektør Håkon Raabe i SINTEF Raufoss Manufacturing AS la frem sin analyse av prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet som anslår at samfunnsøkonomisk nytte av prosjektet vil være i området 0,5 – 1 milliard kroner.

Programmet for Stad skipstunnel-konferansen finner du her.