Utredninger om Stad skipstunnel
Concreto og Kystverket sitt svar på departementets bestilling: Stad skipstunnel kan bygges innenfor NTP-rammene
I ny rapport sannsynliggjør Kystverket at Stad skipstunnel kan bygges innenfor de rammene som det ble avsatt midler til i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029.
→ Stad skipstunnel. Videreutvikling og prosjektoptimalisering (15.06.2019)
→ Vedlegg: Samfunnsøkonomi og Stad skipstunnel
Utredninger fra Rolls-Royce Marine og Kongsberg Maritime
Realisering av Stad skipstunnel vil bety kortere reisetid, mindre drivstoffbruk og opp mot 60 prosent mindre CO2-utslipp. Dette viser en rapport som er utarbeidet av Rolls Royce Marine (nå Kongsberg Maritime). I rapporten har de sett på forskjeller i drivstoff-forbruk og utslipp av CO2 mellom å gå ytre lei på Stadhavet, og indre lei med en tenkt rute via skipstunnelen. Sammenligningen viser en betydelig forskjell mellom de to alternative rutene i favør av å gå i skipstunnelen under bølgeforhold som er normalt for Stadhavet i vinterhalvåret.
→ Drivstoff- og tidsforbruk ved passering av Stad og gjennom tunnel (2018)
→ Oppsummering: Drivstoff- og tidsforbruk ved passering av Stad og gjennom tunnel (2018)
Ekstern kvalitetssikring av konseptvalgutredningen (KS1) datert mars 2012
Konseptvalgutredning (KVU) datert desember 2010
SINTEF Bedriftsutvikling sine rapporter om samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Les mer om Stad skipstunnel og se de aktuelle utredningene og rapportene for Stad skipstunnel på Kystverket sin nettside.