Bilde av FrP-fraksjonen: F.v. Oskar Grimstad (Næringskomiteen, Møre og Romsdal), Randi Humborstad (prosjektleder Stad skipstunnel), Britt Hilde Dalsbotten (FrP Sogn og Fjordane), Morten Stordalen (leder av Transportkomiteen), Tor Andre Johnsen (Transportkomiteen). Åse Michaelsen (Transportkomiteen) deltok også i møtet, men måtte gå like før vi tok bildet.

 

Prosjektgruppa for Stad skipstunnel, ved prosjektleder Randi Humborstad, har hatt to meget positive møter på Stortinget med regjeringspartiene FrP og Høyre onsdag og torsdag denne uken. Først møte med hele FrP-fraksjonen i Transportkomiteen på onsdag. Sogn og Fjordane FrP sin første kandidat til stortingsvalget i høst, Britt Hilda Dalsbotten, og stortingsrepresentanten Oskar Grimstad fra Møre og Romsdal deltok også i møtet. Frp Sogn og Fjordane har prioritert Stad skipstunnel på topp i sitt innspill til ny Nasjonal transportplan. FrP har tidligere lovet å bygge Stad skipstunnel. Samferdselsministeren besøkte tunnelinnslaget i Moldefjorden i Selje 12. august 2015, og uttalte følgende til lokalavisen Fjordenes Tidende: «Jeg mener at tidlig på 2020-tallet bør være en god målsetting for når tunnelen kan åpnes». Signalet fra møtet med FrP- fraksjonen var at FrP ønsker snarlig bygging av Stad skipstunnel. Torsdag var det møte med flere sentrale stortingspolitikere fra Høyre. I møtet deltok parlamentarisk leder i Høyre, Trond Helleland, og stortingsrepresentantene i Transportkomiteen, Helge Orten og Torill Eidsheim. Også Sogn og Fjordane sin stortingsrepresentant, Bjørn Lødemel, og den nye kandidaten til stortingsvalget til høsten, Frida Melvær, samt tidligere Høyre ordfører i Vågsøy, Morten Hagen, deltok på møtet. Stad skipstunnel er et prioritert prosjekt for Høyre i Sogn og Fjordane, og de ønsker realisering av Stad skipstunnel i første 4-års periode av Nasjonal transportplan (2018-2021).

 

Bilde fra møtet med Høyre: F.v. Torill Eidsheim (Hordaland), Bjørn Lødemel (Sogn og Fjordane), Helge Orten (Møre og Romsdal), Trond Helleland (parlamentarisk leder Høyre), Randi Humborstad (prosjektleder Stad skipstunnel), Morten Hagen (Høyre Vågsøy), Frida Melvær (Sogn og Fjordane Høyre).

 

«Stad skipstunnel er eit svært viktig prosjekt både regionalt og nasjonalt. Dette er eit prosjekt eg alltid har hatt stort tru på, og det svært grundige planarbeidet som no er gjennomført stadfestar at skipstunnelen både kan og må byggast. Stad skipstunnel har aldri vore nærare realisering enn den er no og eg vil stå på for fullt for at bygginga blir starta opp i løpet av første planperiode i NTP 2018- 2029», sier stortingsrepresentanten Bjørn Lødemel.

Også resten av Vestlandet støtter Stad skipstunnel prosjektet som med hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund vil binde sammen kysten på en helt ny måte. Vestlandsrådet (Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal) har derfor prioritert Stad skipstunnel i sitt innspill til Nasjonal transportplan. Fylkeskommunene Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane, Sunnmøre regionråd, Norges Fiskarlag, Fraktefartøyene, Hurtigbåtforbundet og LO er andre aktører som har prioritert og vist sin fulle støtte til at Stad skipstunnel må realiseres i første planperiode av NTP. Kort oppsummert meget gode møter med begge regjeringspartiene som sender positive signaler om at de ønsker å prioritere Stad skipstunnel i ny Nasjonal transportplan som skal rulleres til våren. Regjeringen vil komme med sin tilrådning i forbindelse med Stortingsmeldingen, som det jobbes med i disse dager, og som er ventet å komme før påske. Prosjektgruppa for Stad skipstunnel har som målsetting at tunnelen skal være inne i første 4-års periode av Handlingsprogrammet (2018-2021), og da med byggestart i første del av denne perioden. Kystverket oppgir at man kan starte byggingen allerede i begynnelsen av 2019.

Kystverket tilrår bygging av Stad skipstunnel Kystverket overleverte reguleringsplan og konsekvensutredning (KU) for Stad skipstunnel til Selje kommune 12. januar. Kystverket kom da med en klar tilrådning om at Stad skipstunnel bør bygges av hensyn til trygghet og framkommelighet for sjøtransporten forbi Stad. Kystverket mener også at de ikke-målbare samfunnsmessige gevinstene ved skipstunnelen overstiger de kronesatte kostnadene, og anbefaler å gå i gang med prosjektet. De jobber nå videre med å konkretisere de gunstige effektene av skipstunnelen før samferdselsdepartementet får den endelige versjonen i mai 2017. Samferdselsdepartementet har gjennom sine bestillinger til Kystverket og sine brev til prosjektgruppa for Stad skipstunnel vist at planleggingsarbeidet er i rute i forhold til rullering av Nasjonal transportplan, og at de kommer tilbake til den videre håndteringen av Stad skipstunnel i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan.
Se vedlagt brev fra samferdselsministeren datert 18. mai 2016 vedlagt.

Stad skipstunnel er et gryteklart prosjekt. Planleggingsarbeidet er i rute og man kan starte bygging av tunnelen i 2019. Nå er det opp til regjeringen som har muligheten til å realisere verdens første skipstunnel! Stad skipstunnel er et viktig nasjonalt prosjekt som vil gi styrket sjøsikkerhet og forutsigbarhet for sjøtransport, positive effekter for fiskerinæringen, positive næringseffekter som resultat av bedre kommunikasjon og økt utenlandsk turisme.

For mer informasjon:
Randi Paulsen Humborstad
Prosjektleder for Stad skipstunnel
E-post: randi@nordfjordvekst.no
Mobil: 977 57 394